Det speciella tillfället

2 dagar innan löning och jag funderar på matläget. Står på tå med händerna i kors och "svanhalsar" in i skafferiet med en scannande röntgenblick. Där finns det diverse gryn, korn och frösorter (min frukost), en 2 år gammal cocosnötsmjölk och torkad svamp i en burk. Tittar i nästa skåp och där är det betydligt festligare. Bulgur, quinoa, pasta och ris trängs med varandra. Dock endast kolhydrater. Varför tar det aldrig slut? Bulgurn, den är som fullkornspastan. Man äter och äter men innehållet i burken sinar aldrig. Öppnar kylskåpet och ropar "haaallåå" . "Hallå?" kommer det försynt från ketchupen som väckts ur sin sömn. Grannarna, hudkrämen och vinägern morrar åt mig att stänga dörren. Jag gör dem till viljes och öpnnar frysen istället. Bakom tomma ispåsar ligger en påse svamp och trycker. När jag närmar mig backar den oroligt som zebran inför jägaren. Jag identifierar mitt byte och hugger snabbt tag i svamppåsen.

Inser dock att påsen är rätt stor och den har jag ju sparat för speciellt tillfälle (när fan ett sånt nu uppstår?). Fuck it, tänker jag och ringer S. Hon bjöd mig på middag sist och nu är det min tur. Jag köper grädde och pasta har jag. Hon får ta med sig vitlök och lök. Eftersom jag nu ändå tänker hugga in på den speciella svampen kan jag lika gärna korka upp flaskan med vin som jag sparat för det speciella tillfället. S kommer och jag tillagar pasta med svampsås (svamp, grädde, lök, salt, portvin och torkade trattkantareller som även de sparats till ett speciellt tillfälle)). Vinet korkas upp till maten och det visar sig vara ett välsmakande vin som jag importerat via tåg från Bologna.

Så vips gick en middag som skulle bli "trist studentmiddag" till "lyxig onsdagsmiddag med en god vän".

Det speciella tillfället blev alltså onsdagen den 25 mars.
Vänta inte på det speciella tillfället - gör det själv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0