Visst gör det ont i bihålerna när knoppar brister

Så slog den till tillslut. Förkylningen, bihåleinflammationen. Den måste ha legat och lurat i kroppen och i ett obevakat ögonblick när jag slappnade av slog den till som en rak höger mitt i nyllet på mig. Det värker i hela ansiktet på mig, inuti och utanpå, som om hela ansiktet vore en blåtira efter smällen. Jag känner mig lätt döende och yrar lite på natten, somnar, vaknar, in och ut i ett tillstånd som varken är vaket eller sovande.

Sen somnar jag tillslut någon gång innan vargtimmen och sover 12 timmar utan att vakna. Vaknar upp och känner mig mer som en människa än som en överkörd grävling.

Dricker kaffe och bevakar valet i Sydafrika och utknoppningen på trädet utanför fönstret. De är på väg att spricka vilken sekund som helst nu. Knopparna alltså. De ligger och sväller i sina knoppar och kommer ploppa ut vilken sekund som helst. Som gravidbröst i för liten bh. Som majskorn i micron. Pop. Pop.Pop.

Jag vill gå till botaniska och kolla på vårblommorna men mina bihålor protesterar. Jag kapitulerar och tar med mig Tom Wolfes I am Charlotte Simmons till sängen istället. Den enda fördelen med att vara sjuk är att man med gott samvete kan ligga och läsa i sängen.

För mer om Sydafrikanska valet :

http://www.economist.com/world/mideast-africa/displayStory.cfm?story_id=13523933&source=features_box_main
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8012567.stm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0