Höna eller Gris - Relationsteori på en tallrik

"Du är skinkan",sa syrran till mig innan idag. Que? "Du är ham i eggs and ham" förklarade hon. Efter lite betänketid kom jag på vad hon snackade om. Huruvida man är höna eller gris i en relation. Teorin har sitt ursprung i Grey's Anatomy där de diskuterar hur villig man är att offra sig i en relation. tänk dig en frukosttallrik med ägg och skinka. Medan hönan bara lägger ett ägg för relationen/frukosttallriken så väljer grisen att offra sitt eget kött för att frukosten ska bli komplett. Grisen är helt enkelt den mer "commited person". Man talar om "the sacrifise of being a pig". Efter en stunds fundering kom jag fram till att hon hade rätt. I am most definately the ham. Jag är en sån som offrar mitt eget kött i en relation. Dock kom jag fram till att om man nu känner med sig att man är grisen är mitt råd att inte lägga fram hela julskinkan på tallriken utan servera sig själv i små skinksnittar. Hälsosammare för relationen (för mkt fläsk på tallriken är inte nyttigt) och bättre för dig och din käresta/vän då du räcker längre.  Prima skinka, det är jag det.


Kommentarer
Postat av: Muminmamman

Ett mycket tänkvärt inlägg (eller fläsklägg om man skall skoja till det). Det känns som att en rad organisationer skulle kunna göra gemensam sak utifrån denna teori: djurens befrielsefront, FI och sveriges förenade äggproducenter. det betyder mindre gris till slakt, färre självuppoffrande kvinnor och mer ägg till folket. Äggröra är en sund frukost och räcker gott på frukosttallriken om båda parter bidrar med äggen.

2008-10-16 @ 09:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0