Mumintrollen på badsemester

Det är något speciellt med årets första dopp. Att låta sin kropp som varit inlindad i diverse klädesplagg få frigöra sig och fritt simma i något annat än simhallens klor och urinfyllda-vatten. Sjö eller hav, det spelar ingen roll, känslan är underbar. Man känner sig fri och lycklig, som en nyfödd delfin tumlar man runt i vattnet och njuter av svalkan. I lördags gjorde jag mitt första bad för året och innan någon familjmedlem börjar protestera vill jag förtydliga att det doppet jag gjorde för tre veckor sedan hos mormor inte räknas för det fanns ingen njutning eller tumlande i det. Snarare ett par panikfyllda vattntrampningar framför en kamera endast för någon form av prövning "den som inte badar får ingen middag" eller liknande.

Hursomhelst, lördagsdoppet var i alla fall av mer tillfreställande karaktär. Mamma, F, H, jag och Hunden knödde oss in en 60 graders soluppvärmd bil för att åka till en avlägsen sjö. Vi åkte på en riktigt landsväg, dvs lantväg och lyssnade på U2s "Still haven't found" tills vi kom till den extremt avlägnsa sjön. Hunden som älskar att bada var först i. Medan hunden simmade runt runt, hann familjen W försvinna och "Mumintrollen på badsemester" dök upp som ersättare. Fast vad spelar det för roll att man inte är beach 2008, snarare 2048 och har samma hudfärd som michellinmannen när man fritt får simma runt i öppet vatten, flyta och titta på den klarblå himmelen, andas in luften av tal och gran samt känna vågorna mot huden? Lycklig som en säl tumlade vi alla runt, ivrigt påhejade av hunden som rimmade runt oss i cirklar och skällde lyckligt.

Vilket var ert första bad för i år?

/P

Kommentarer
Postat av: Ammis

rent tekniskt var det på nyår om jag inte missminner mig... och sen nyligen i maj i skabbvattnet i delsjön där jag klev upp i en ny outfit called "pollenklänning". Very naaaiiz

2008-06-02 @ 18:36:32
URL: http://ammis87.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0