Upp och rätt som en marionett!

Den senaste tiden har jag gjort en bedrövande observation. Jag har vid ett flertal tillfällen på olika platser sett folk i min ålder vandra runt som hösäckar. De har samma hållning som gamla tanter/gubbar med rullator.Känner ni igen er? Min största skräck är att bli just den tanten som går med ryggen som ett C över rullatorn. Dessutom har jag en lång rygg och korta ben (tänk tax) och skulle lätt kunna säcka ihop över rullatorn om jag inte passar mig. Sträck på er! Er rygg kommer tacka er när ni blir äldre och dessutom ser man snyggare ut, plus att man känner sig bättre. In med rumpan, räta på ryggen, ut med bröstet (obs, ej svanka!), rulla bak axlarna och in med magen. Sträck på nacken och håll huvudet högt utan att gå med näsan i vädret. Tänk er att att ni är en marionettdock som någon drar i huvudet. Sådär, nu ser det genast mycket bättre ut. En bra övning för hållningen är att stå med benen lätt isär. Tänk er att ni är ett träd. In med magen, stå stadigt på fötterna, ut lite med bröstet och rulla bak axlarna. Ta djupa andetag, och på inandning så sträcker ni upp armarna i luften likt grenar som växer. Tänk att ni dras upp, att ni växer. På nedandning, låt armana glida ner och känn hur ni rotas ner i marken. Upprepa några gånger samtidigt som ni andas djupt och lugnt. Blunda gärna!Övningen är bra för att samla energi samt bättre på hållningen. /P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0